Σκηνοθετείτε την παράσταση «人生» , βασισμένη στον «Βυσσινόκηπο» , που ανεβαίνει στο
Θέατρο Noūs από την ομάδα KATO. Τι ακριβώς θα δούμε; Είναι "πειραγμένο" το κείμενο του Τσέχωφ;
Τα κείμενα δεν τα πειράζω ποτέ, είναι μια δημιουργία κάποιου άλλου που πάντα θα
σέβομαι. Εμείς εμπνευστήκαμε από το κείμενο του Τσεχωφ, επαναπροσδιορίζοντας τα
ερωτήματα που θέτει το έργο. Ακριβώς πάτησα πάνω στην ιδέα του βυσσινοκηπου (
αυτή που θεωρώ εγώ ως ιδέα ) και σε συνεργασία με την ομάδα δημιουργήσαμε τον
δικό μας κήπο . Ακριβώς δεν ξέρω τι θα δείτε , επειδή όλο το έργο στηρίχτηκε στο
όνειρο του Λοπαχιν. Άρα μιλάμε για διάσπαρτες εικόνες μιας δύσκολης συνθήκης
ανάμεσα στην αλήθεια και την πραγματικότητα..
Έχετε επιλέξει μία διανομή με αποκλειστικά νεανικό θίασο, ενώ το έργο
περιλαμβάνει και αρκετούς χαρακτήρες μέσης και μεγαλύτερης ηλικίας.Πώς
καταλήξατε στην επιλογή αυτή;
Προτίμησα όχι έναν νεανικό θίασο, αλλά έναν θίασο χωρίς τεράστια εμπειρία.
Προτίμησα να δουλέψω με ηθοποιούς που δεν έχουν κατασταλάξει σε νόρμες και
τεχνικές, ώστε να μπορέσω κάποια στιγμή να δημιουργήσω μια ομάδα που θα
ασχοληθεί και με την έρευνα . Άλλωστε είναι και Μέσα στη θεματική του έργου.
Στο "Βυσσινόκηπο", γραμμένο το 1903, ο Τσέχωφ υπογραμμίζει την αδυναμία
των ανθρώπων να αντιληφθούν τις αλλαγές που συντελούνται στην κοινωνία,
αλλά και -αναπόφευκτα- και στην προσωπική τους ζωή. Μετά από τόσα χρόνια
εξέλιξης και με την (υπέρ)πληροφόρηση που πλέον υπάρχει, θεωρείτε ότι έχει
βελτιωθεί η αντίληψη μας όσον αφορά το κομμάτι αυτό;
Χτες επισκέφτηκα μια παράσταση που είχε ως θεματολογία την παιδική κακοποίηση.
Δίπλα μου καθόταν ο γιος μου και παραδίπλα ένας νεαρός που μάλλον θεωρούσε ότι η
παράσταση ήταν βαρετή μιας και δεν σταμάτησε να ασχολείται με το κινητό του
τηλέφωνο. Είμαι σίγουρος ότι δεν αντιλήφθηκε πως όλη παράσταση ήταν μόνο
γι’αυτόν. Έχουμε κόψει τον Βυσσινόκηπό μας εδώ και χρόνια, ασχολούμαστε μόνο με
τα εφήμερα και τα αναλώσιμα και έχουμε ξεχαστεί σε μια κόλαση χωρίς όνειρα. Δεν
έχει βελτιωθεί τίποτα. Η αντίληψη, η ενσυναίσθηση, η ευαισθησία, ο ρομαντισμός
έχουν πέσει στο χώμα σαν ώριμα φρούτα. Εγώ ελπίζω πως κάποια στιγμή θα ξαναγίνει
δέντρο!
"Ασχολούμαστε μόνο με τα εφήμερα και τα αναλώσιμα και έχουμε ξεχαστεί σε μια κόλαση χωρίς όνειρα"
Οι αυταπάτες βρίσκονται σε πρώτο πλάνο στον Βυσσινόκηπο. Ποια πιστεύετε
ότι είναι η πιο επικίνδυνη αυταπάτη που μπορεί να έχει κάποιος εν έτει 2023;
Η μεγαλύτερη αυταπάτη είναι το χτες και ελπίδα ότι υπάρχει και αύριο.
Δυστυχώς κανείς μας δεν είναι στο σήμερα και κανείς μας δεν εργάζεται ώστε να
υπάρχει ελπίδα. Η ευτυχία είναι μπροστά και πρέπει να προσπαθούμε για τους
επόμενους. Και όπως λέει και ο Τροφίμοφ «ακόμα κι αν δεν την γνωρίσουμε εμείς, θα
έρθουν άλλοι μετά από εμάς...»
Το έργο παρουσιάζει ουσιαστικά το τέλος μιας εποχής και την αποχαιρετά.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι και τώρα/σήμερα βρισκόμαστε στο τέλος μιας εποχής.
Είναι άραγε έτσι;
Ναι έχουμε την μεγαλύτερη επανάσταση από όλες . Και με τρομάζει το τι ακολουθεί.
Αλλά ότι κι αν είναι να γίνει θα γίνει . Τώρα κάθομαι σε έναν υπολογιστή και γράφω και
με ένα κουμπί θα έχουμε γνωριστεί κύριε Ελευθερίου. Αυτό από μόνο του είναι
τεράστιο επίτευγμα! Σκεφτείτε ποσά επαγγέλματα θα γίνουν παρελθόν, φανταστείτε
ένα ερωτικο ραντεβού δυο εφήβων σε μερικά χρόνια . Αλλά νομίζω ότι στα θετικά θα
βάλω την τεράστια γνώση που θα αποκτήσουμε .
"Στόχος μου είναι στη ζωή και όχι στην παράσταση, να μάθω"
Διαβάζω στην παρουσίαση της παράστασης "Τι σημαίνει για μας το
παρελθόν;". Σας αντιστρέφω λοιπόν την ερώτηση: Τι σημαίνει για εσάς το
παρελθόν;
Ότι πέρασε σαν όνειρο.
Ποιος είναι ο στόχος σας με την παράσταση αυτή;
Κανένας. Ευτυχώς ακόμα δοκιμάζω πράγματα . Δεν έχω γνώση ακόμα του τι είμαι
ακριβώς και τι θέλω. Στόχος μου είναι στη ζωή και όχι στην παράσταση, να μάθω.
Παράλληλα ασχολείστε και με την διδασκαλία της υποκριτικής. Πώς είναι η
συναναστροφή σας με τη νέα γενιά των επίδοξων ηθοποιών; Διακρίνετε κάποιες
βασικές διαφοροποιήσεις στη συμπεριφορά ή στην ψυχοσύνθεση με την δική σας
γενιά;
Πολλές . Οι περισσότεροι νέοι δεν έχουν ακούσει καν Χατζιδακι. Και εμείς δυστυχώς
είμαστε στείρες πηγές που δεν τους δίνουμε τίποτα , κανένα βίωμα κανένα ερέθισμα
καμία εμπειρία . Στις περισσότερες σχολές δεν υπάρχουν καν τα βασικά εφόδια. Και
εμείς κρυβόμαστε πίσω από το δαχτύλι μας και δεν κάνουμε τίποτα , μην χάσουμε το
ψωμάκι μας. Η νέα γενιά θα φέρει τρομερές αλλαγές είμαι σίγουρος !
Θα ήθελα να μου αναφέρετε κάποιους καλλιτέχνες που έχουν αποτελέσει
έμπνευση για σας.
Είμαι λάτρης του Χατζιδάκι. Είμαι γκρουπι! Και παρα πολλοί Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες !
Αλλά η μεγαλύτερη μου έμπνευση είναι η ζωή , η σπουδαιότερη καλλιτέχνιδα είναι η
Μάνα μου!
Ποιον ηθοποιό θαυμάζετε περισσότερο;
Την Λύδια Φωτοπούλου!
"Είμαι λάτρης του Χατζιδάκι. Είμαι γκρουπι!"
Κωμωδία, ή δράμα; Ποιό από τα δύο αυτά είδη θεάτρου προτιμάτε;
Και τα δυο μαζί. Πακέτο! Σιχαίνομαι κάτι που είναι μόνο ένα πράγμα!
Ποιο ρόλο θα θέλατε να είχατε παίξει για πρώτη φορά εσείς;
Την Μπλανς
Τι θα θέλατε να σας ευχηθούμε για το μέλλον;
Καλή ζωή!
Ο Πάνος Ιωαννίδης μιλά με τον Γιάννη Αργυρούδη με αφορμή την παράσταση "Life/Bυσσινόκηπος"!!!