1681120332870

Θα σας συναντήσουμε στο θέατρο "Αθήναιον" όπου 'συμπρωταγωνιστείτε' με την Ηρώ Μουκίου στην παράσταση "ΦΑΙΔΡΑΣ ΑΤΟΠΟΣ", σε κείμενο Δήμητρας Μήττα και μουσική σύλληψη και εκτέλεση δική σας. Τι ακριβώς θα δούμε, αλλά και θα ακούσουμε;

Δεν είναι μια παράσταση που η φόρμα της βασίζεται στο αναλόγιο, ή στην αφήγηση. Δεν είναι ένας ακόμα μονόλογος, ή τραγωδία.
Δεν είναι document theater. Είναι μία "Θεατρική κιθαρωδία" που συνδυάζει όλα τα παραπάνω επιλεκτικά και που κυριαρχεί ο
συμβολισμός και το σωματικό θέατρο. Πρόκειται δηλαδή για ένα ρεσιτάλ ερμηνείας, στο οποίο συνεργούν επί σκηνής ο ηθοποιός με τον

σολίστ, άλλοτε σε ρόλους μοιρασμένους και άλλοτε συνδυαστικά. Ένα έργο του οποίου οι μουσικοί διάλογοι προηγήθηκαν του θεατρικού λόγου, γεγονός που αποτέλεσε πιστεύω μεγάλη πρόκληση τόσο για την συγγραφέα και θεατρολόγο Δήμητρα Μήττα, που κλήθηκε να "μεταφράσει" τις νότες και τη μουσική μου καθοδήγηση σε κείμενο, όσο και για τον Αντώνη Καραγιάννη, του οποίου η σκηνοθετική ματιά θα έπρεπε να προστατεύει, να προωθεί και να αναδεικνύει με τρόπο ευρηματικό, τούτη την πολυμορφική συνέργεια.

Ποιά ήταν τα ερεθίσματα που σας ώθησαν ώστε να αναλάβετε τη μουσική σύλληψη για το συγκεκριμένο έργο; Πώς και από που αντλήσατε έμπνευση για να γράψετε την μουσική της παράστασης ;

Ο λόγος που με οδήγησε να ασχοληθώ με τη μουσική ανά-σύνθεση του μύθου της Φαίδρας, αποτέλεσε μία προσωπική μου καλλιτεχνική ανάγκη. Αφενός, για να υμνήσω την απώλεια που προκύπτει από το ανεκπλήρωτο και αφετέρου, να καταδείξω την δίνη που μπορεί να περιπέσει ο ανθρώπινος νους, στην περίπτωση που ο Έρωτας μεταφράζεται, ως η μόνη διέξοδος ευτυχίας. Η πρόκληση τέλος, του να προσπαθήσω να δω την τραγωδία του μύθου μέσα από τα δικά της μάτια, έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην απόφασή μου να εμπλακώ καλλιτεχνικά στην "μουσικοφιλοσοφική" ανά-σύνθεση της προσωπικότητάς της. Ως προς το 2ο σκέλος της ερώτησής σας, θα μπορούσα να πω, οτι ο μουσικός καμβάς που χρησιμοποίησα, βασίστηκε στα τετράχορδα των Δρόμων και τα " Ήθη περί μελωδιών " του Αρχαίου Ελληνικού Μουσικού Θεωρητικού Συστήματος. Εφάρμοσα τα " Γένη των Αρμονιών " στην κιθάρα, μέσω ολοκληρωτικής αλλαγής του χορδίσματός της, καταλήγοντας έτσι, σε ένα μουσικό αποτέλεσμα του οποίου η αισθητική, να μπορεί να δικαιολογήσει (κατά την γνώμη μου πάντα) και να υποστηρίξει συνάμα την απόκοσμο ψυχισμό μίας μυθικής ηρωίδας.

Τι είναι αυτό που θέλετε να μεταδώσετε στο κοινό που θα έρθει να σας παρακολουθήσει, τόσο μέσα από τη δική σας μουσική ερμηνεία, όσο και από την εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου;

Ο Έρωτας παύει να είναι ζωοδότης, όταν χάνει την πνευματικότητά του και καταντά απλά μια σαρκική εμμονή, που οδηγεί στην εξάρτηση και τον προσωποδιχασμό. Η παιδεία, η μόρφωση και οι εμπειρίες μας, είναι όλα αυτά που μας οδηγούν, είτε σε Άτροπο είτε σε ατραπούς. Κανείς δεν είναι σε θέση να ορίσει, άρα και να οριστεί. Για τον λόγο ετούτο εφεύραμε - ως νοήμων είδος - την τέχνη του αυτοορισμού και την "επιστήμη του προσδιορισμού". Η Φαίδρα, πρέπει επιτέλους να πάψει να διαιωνίζεται ως ένας μύθος προς αποφυγή και να αρχίσει να διδάσκεται εκ νέου, ως μία παραβολή επί παραδείγματι. Η Φαίδρα είναι μία από εμάς και όλοι θα μπορούσαμε να είμαστε η Φαίδρα. Καιρός είναι λοιπόν, να πάψουμε να καίμε τον Ιούδα, γιατί το σκοινί από το οποίο κρεμάστηκε, φτιάχτηκε από ... ανθρώπινα χέρια. Τούτη την ανήλια πλευρά του μύθου ήθελα και θέλω να καταδείξω ως δημιουργός και συνθέτης.

1IMG 8363

"Ο Έρωτας παύει να είναι ζωοδότης, όταν χάνει την πνευματικότητά του"

 

Αν είχατε την Φαίδρα του μύθου απέναντί σας και μπορούσατε να της κάνετε μόνο μία ερώτηση, ή να της πείτε μόνο μία φράση ,ποια θα ήταν αυτή;

"Επ’ ευτυχία τη μεγίστη παρά θεών η τοιαύτη μανία δίδοται." Εσένα ποιοί σε κατάντησαν ... μανία?

«Πηγαίνουμε πίσω ή μπρος;» αναρωτιέται η παράσταση…Εσείς τι νομίζετε;

Ο μύθος της Φαίδρας έχει καταξιωθεί στη συνείδηση του κοινού, ως ένα κλασικό παράδειγμα ερωτικού θύτη. Είναι όμως έτσι πράγματι;
Σαφώς και υπήρξε θύτης. Μήπως όμως υπηρξε και θύμα; Τούτη η βεβαιότητα για το προφανές, εμένα προσωπικά με έβρισκε πάντα απέναντι ως φανατικό πολέμιο. Η κοινωνική ακαμψία που δείχνει η ανθρώπινη ιστορία στο πέρασμα της, την καθιστά έναν απαθή θεατή στην εξέλιξη ενός ... προαναγγελθέντος κακού. Η εμμονική μας προσκόλληση στην 'αντίδραση' αγνοώντας, ή υποτιμώντας τη 'δράση' που την προκάλεσε, δείχνει μία μηδενική ενσυναίσθηση πρόληψης, ή ... ενόρασης σε κοινωνικοπολιτικό επίπεδο, που μόνο ... μπροστά δεν μας πάει.

1IMG 8320

 Ποιος είναι ο στόχος σας ως δημιουργός με κάθε νέο σας έργο;

Μοναδικός μου στόχος είναι να επικοινωνώ με τους ανθρώπους και το περιβάλλον γύρω μου. Η Τέχνη μου παρέχει την δυνατότητα χρήσης ενός κωδικοποιημένου διαλόγου με το κοινό και κάθε μου έργο, αποτελεί μια ψήφο εμπιστοσύνης προς τον Άνθρωπο.

Πιστεύετε πως παρέχει επαρκή «χώρο» για καλλιτεχνική δημιουργία η χώρα μας ;

Η καλλιτεχνική δημιουργία παράγει έργο στο διηνεκές και όταν αυτό συμβαίνει, καταλαμβάνει τον "χώρο" που της αναλογεί, δίχως να ζητά την άδεια ή ... την συναινετική "εκμίσθωση" από κανέναν.

 

"Η Τέχνη μου παρέχει την δυνατότητα χρήσης ενός κωδικοποιημένου διαλόγου με το κοινό"

1IMG 8336

Γράφετε μουσική από την δεκαετία του 80. Θεωρείτε ότι έκτοτε η τεχνολογική εξέλιξη έχει βοηθήσει την τέχνη της μουσικής να βελτιωθεί στην ουσία της ;

Χωρίς να θέλω να φανεί προς τα έξω μία τάση απορριπτικής διάθεσης από μέρους μου, σας επιστρέφω την ερώτηση. Εσείς θεωρείτε πως βελτιώθηκε;

Τί είναι η μουσική για εσάς; Ποια πιστεύετε ότι είναι η προσφορά της μουσική στον κόσμο;

Η μουσική είναι συνυφασμένη με την ύπαρξη, την πορεία και την εξέλιξη του ανθρώπου. Ο ρόλος της Τέχνης γενικότερα και της Μουσικής ειδικότερα, συνίσταται στο να "δρα" και να "αντί - δρα". Δεν είναι λοιπόν θέμα πολυτέλειας η εκγύμναση της ψυχής και του πνεύματος, αλλά υποχρέωση και αυτοσκοπός. Ίσως και η μοναδική οδό διαφυγής και ενσυνείδητης αντίδρασης. Η Μουσική λοιπόν, θεωρώ πως είναι
γνώση και η γνώση μέσω της εκπαίδευσης είναι αυτή που θα παράγει κίνητρα δράσης, που με την σειρά τους θα αναπαράγουν και θα προάγουν πολιτισμό.

 

"Ο ρόλος της Τέχνης γενικότερα και της Μουσικής ειδικότερα, συνίσταται στο να "δρα" και να "αντί - δρα"

1681120636054

Η πρόσβαση στη μουσική είναι πλέον -εν πολλοίς- διαθέσιμη δωρεάν στο διαδίκτυο. Πώς νιώθετε για αυτή την εξέλιξη των τελευταίων ετών;

Θα διαφωνήσω. Τίποτα που να αξίζει πραγματικά δεν διατίθεται δωρεάν στο διαδίκτυο, ακόμα και σήμερα, εκτός και αν μιλάμε για την "στρατευμένη" ...επιμόρφωση και τα καθε λογής προϊόντα της show biz.

Ποιοι συνθέτες και εν γένει μουσικοί υπήρξαν «φάροι» για εσάς;

Για μένα προσωπικά, φάροι υπήρξαν οι γονείς μου που με μύησαν στην Τέχνη, οι μεγάλοι δασκάλοι που με δίδαξαν και οι μαθητές μου, που με "διόρθωσαν" και εξακολουθούν να με εξελίσσουν σαν άνθρωπο και καλλιτέχνη.

FB IMG 1681120259471

Να μάθει ο νέος μουσικός να είναι "ομιλητικός" με τον εαυτό του και όχι φλύαρος με τους γύρω του

 

Λέγεται ότι ο Wagner είχε πει "Πιστεύω στο Θεό, τον Μότσαρτ και τον Μπετόβεν." Εσείς σε τι πιστεύετε;

Πιστεύω στον Άνθρωπο και επενδύω στον Θεό του Σπινόζα.

Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο μουσικό που ξεκινά τώρα την πορεία του;

Η μουσική εφευρέθηκε για να επιβεβαιώσει την ανθρώπινη μοναξιά. Να μάθει να είναι "ομιλητικός" με τον εαυτό του και
όχι φλύαρος με τους γύρω του.

Ο Μιχάλης Χατζηαναστασίου συνομιλεί με το Γιάννη Αργυρούδη με αφορμή την παράσταση "Φαίδρας Άτοπος"!