symfwnikh

Το Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας», τιμά τα 1000 χρόνια του ιερού ναού
Αγίας Τριάδας – Παναγίας της Σώτειρας του Λυκοδήμου (Ρωσική Εκκλησία), ενός ιστορικού
μνημείου στην καρδιά της Αθήνας, με μια ιδιαίτερη συναυλία της Συμφωνικής Ορχήστρας Δήμου
Αθηναίων, το Σάββατο 29 Νοεμβρίου στις 20:30
Το πρόγραμμα κινείται από τον ελληνικό νεοκλασικισμό έως τη σύγχρονη πνευματικότητα και
ξεκινά με τη «Βυζαντινή μελωδία» για ορχήστρα εγχόρδων του Αντίοχου Ευαγγελάτου, έργο
εμπνευσμένο από τη λαϊκή και τη βυζαντινή παράδοση.
Το έργο «Στο μοναστήρι», τελευταίο μέρος από το δεύτερο κουαρτέτο εγχόρδων του Νικολάι
Ρίμσκι-Κόρσακοφ παρουσιάζεται σε διασκευή για ορχήστρα εγχόρδων του Ανδρέα Τσελίκα.
Στα «Τρία κομμάτια σε παλαιό ύφος» για ορχήστρα εγχόρδων, ο Χένρικ Γκορέτσκι αντλεί τα
θέματά του από την πολωνική μουσική της Αναγέννησης.
Ακολουθούν το συναρπαστικό Κοντσέρτο για άρπα σε σι ύφεση μείζονα, έργο 4 αρ. 6, του
Γκέοργκ Φρήντριχ Χέντελ, με σολίστ την Ευαγγελία Κιοσόγλου και η λυρική «Ελεγεία» σε σολ
μείζονα για ορχήστρα εγχόρδων του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι, έξοχο δείγμα ρομαντικής γραφής.
Η συναυλία ολοκληρώνεται με το μνημειώδη «Λειτουργία του Βερολίνου» (Berliner Messe) για
μικτή χορωδία και ορχήστρα εγχόρδων του Άρβο Περτ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην
Ελλάδα.

Αντίοχος Ευαγγελάτος (1902-1981)

«Βυζαντινή μελωδία» για ορχήστρα εγχόρδων (1936)
Ο Αντίοχος Ευαγγελάτος υπήρξε κορυφαία φυσιογνωμία της νεοελληνικής μουσικής. Ανέπτυξε
σημαντική δράση, τόσο ως παιδαγωγός, όσο και ως διευθυντής ορχήστρας, ενώ παράλληλα
άφησε ένα πλούσιο συνθετικό έργο. Ιδανικός πρόλογος του αποψινού προγράμματος χάρη στην
απλότητα, την καθαρότητα του ύφους της και τη σύντομη διάρκειά της, η «Βυζαντινή μελωδία»
για ορχήστρα εγχόρδων (1936) είναι από τα πλέον χαρακτηριστικά έργα του, που συνοψίζουν την
επιδίωξή του να μεταφέρει τον ελληνικό ήχο στο συμφωνικό πεδίο. Η απήχηση του έργου υπήρξε
τέτοια ώστε να κυκλοφορήσουν και διασκευές για άλλα σύνολα, απόδειξη της ζωντανής
παρουσίας της και εκτός συμφωνικού ρεπερτορίου.
Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ (1844-1908)
«Στο μοναστήρι» (1878-79)
Μεταγραφή για ορχήστρα εγχόρδων: Ανδρέας Τσελίκας
Η φούγκα του Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ που φέρει τον τίτλο «Στο μοναστήρι» γράφτηκε μεταξύ
1878 και 1879, ως το τέταρτο και τελευταίο μέρος ενός κουαρτέτου εγχόρδων πάνω σε ρωσικά
θέματα. Το καλοκαίρι του 1884, ο συνθέτης επεξεργάστηκε τα τρία πρώτα μέρη του ίδιου έργου
(Ι. Στο λιβάδι. ΙΙ. Στο πανηγύρι. ΙΙΙ. Στον χορό), δημιουργώντας από αυτά τη γνωστή «Συμφωνιέτα
πάνω σε ρωσικά θέματα», έργο 31, χωρίς να συμπεριλάβει το τέταρτο μέρος, το οποίο παρέμεινε
ανεξάρτητο και δημοσιεύτηκε ως αυτόνομο έργο μουσικής δωματίου μόλις το 1955, στη Μόσχα,
στον 27 ο τόμο των Απάντων του συνθέτη.
Χένρικ Γκορέτσκι (1933-2010)
Τρία κομμάτια σε παλαιό ύφος, για ορχήστρα εγχόρδων (1963)
Ο Γκορέτσκι έγραψε τα «Τρία κομμάτια σε παλαιό ύφος» για έγχορδα ως απάντηση σε μια
φιλική πρόκληση του τότε διευθυντή του εκδοτικού οίκου PWM, Ταντέους Οχλέβσκι, ότι η
μουσική του στερείται μελωδικότητας. Ο Γκορέτσκι δούλεψε πάνω στα κομμάτια από τις 28
Νοεμβρίου έως τις 23 Δεκεμβρίου 1963 και το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε από το σύνολο Con
Moto Ma Cantabile υπό τον Ταντέους Οχλέβσκι στη Βαρσοβία, στις 30 Απριλίου 1964.
Γκέοργκ Φρήντριχ Χέντελ (1685-1759)
Κοντσέρτο για άρπα σε σι ύφεση μείζονα, έργο 4, αρ. 6 (1738)
I. Andante allegro
II. Larghetto
III. Allegro moderato
Το Κοντσέρτο για άρπα του Χέντελ συμπεριλήφθηκε το 1738 στο έργο 4 ως κοντσέρτο
για εκκλησιαστικό όργανο και ενδέχεται πράγματι να είχε αρχικά αυτή τη μορφή. Σε
κάθε περίπτωση, στη μορφή που τελικά εκδόθηκε, το έργο λειτουργεί εξίσου καλά και
στα δύο όργανα. Τα κοντσέρτα για όργανο του Χέντελ γράφτηκαν ως ιντερλούδια που
παρεμβάλλονταν μεταξύ των μερών των ορατορίων του. Έπαιζε ο ίδιος ο συνθέτης,

χρησιμοποιώντας το όργανο που είχε στη διάθεσή του, ένα μικρό εκκλησιαστικό
όργανο με ένα μόνο πληκτρολόγιο και χωρίς πεντάλ.
Μουσική διεύθυνση: Ανδρέας Τσελίκας
Σολίστ: Ευαγγελία Κιοσόγλου, άρπα
Συμμετέχει η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων
Προπώληση ειισιτηρίων: εδώ