Την παράσταση Γίνεται δέντρο το πουλί;, εμπνευσμένη από το έργο του Χρήστου Χωμενίδη,
παρουσιάζει ο σκηνοθέτης Τάκης Τζαμαργιάς στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου στις
4 και 5 Αυγούστου.
Στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, ο Τάκης
Τζαμαργιάς μεταφέρει στη σκηνή το πρωτότυπο κείμενο του γνωστού συγγραφέα, που
εκκινώντας από τον Ίωνα του Ευριπίδη, έχει γράψει ένα έργο για μερικά από τα πιο
θεμελιώδη, διαχρονικά ζητήματα: τις ρίζες κάθε ανθρώπου, την εξουσία, τον έρωτα, τον
πόθο.
Δύο τόποι, δύο κόσμοι: από τη μια οι Δελφοί ως ουτοπία της μυθικής εποχής στο σήμερα,
κοντά στο χιονοδρομικό και τις ταβέρνες της Αράχωβας. Από την άλλη η Αθήνα με τη
φαυλότητά και την πολιτική της διαφθορά. Ανάμεσά τους ένα παιδί έκθετο, ένα ζευγάρι
άτεκνο, μια τυχαία συνάντηση και όλα θα μπορούσαν να διορθωθούν.
Στη σημερινή ιλιγγιώδη εποχή, στον αγώνα με τη φύση και την κοινωνία ο Ίων του
Χωμενίδη, επιλέγει τη μοναχική και υγιή πάλη με τη φύση, τις χαρές της και τα γλέντια
της, τον έρωτα, κι αρνείται τη φθορά της εμπλοκής στα κοινά.
Ο Τάκης Τζαμαργιάς εμπνέεται από το έργο του Χρήστου Χωμενίδη και δημιουργεί στα
αναθήματα του Μαντείου των Δελφών μια παράσταση ευφορικά γλυκόπικρη, που ισορροπεί
το κωμικό με το δραματικό, το ανάλαφρο με το σκωπτικό.
Με τα λόγια του Τάκη Τζαμαργιά
Ο σκηνοθέτης της παράστασης μιλάει για το κείμενο που έγραψε ο Χρήστος Χωμενίδης αλλά
και το πώς μπορούν να μεταφερθούν τα περιεχόμενα του αρχαίου δράματος στη σύγχρονη
εποχή:
«Η εν εξελίξει παράστασή μας διερευνά και αποκαλύπτει στην εμπνευσμένη από τον Ίωνα
του Ευριπίδη τραγικωμωδία του Χ. Α. Χωμενίδη Γίνεται Δέντρο Το Πουλί; πώς οι ρίζες κάθε
ανθρώπου, πόσο καθοριστικές για την ύπαρξή του είναι, ιδιαίτερα για κάποιον νέο που
μεγάλωσε ως έκθετος. Από την άλλη όμως, όσο σημαντικές κι απαραίτητες είναι αυτές οι
ρίζες και η αναζήτησή τους, γίνονται θηλειά ανελεύθερης ζωής, όταν προορίζονται για τη
διαιώνιση μιας φθαρμένης εξουσίας. Πώς η πολιτική και θρησκευτική εξουσία, συμπλέουν στη
διάδοση ψευδών ειδήσεων, προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα τους.
Η παράστασή μας προσπαθεί να φωτίσει τις αναζητήσεις αυτών των αξιών, χωρίς καθόλου να
σκιάζει τον ανάλαφρο τόνο του γλεντιού που θέτει εξαρχής ο συγγραφέας με το έργο του. Οι
θεατές της Μικρής Επιδαύρου δεν ξέρουμε αν «θα φύγουν ξέχειλοι από λαχτάρα να πιουν, να
φάνε, να βουτήξουν γυμνοί στη θάλασσα ή στο κρεβάτι», όπως ορίζει ο Χωμενίδης, αλλά
σίγουρα θα φύγουν χαρούμενοι και λυτρωμένοι από την υπέρβαση των ορίων του ήρωα για
τη διεκδίκηση της ατομικής του ελευθερίας.
Το αναλλοίωτο περιεχόμενο του αρχαίου δράματος δεσπόζει για εμάς, πριν από και μετά από
εμάς».
Σκηνοθεσία Τάκης Τζαμαργιάς
Δραματουργία Ειρήνη Μουντράκη
Σκηνικά - Κοστούμια Αλέξανδρος Γαρνάβος, Τζίνα Ηλιοπούλου
Μουσική Γιώργος Χρυσικός
Φωτισμοί Γεωργία Τζο Τσελεπή
Κίνηση Αγγελική Τρομπούκη
Βοηθός σκηνοθέτη Αιμιλία Καραντζούλη
Β΄ βοηθός σκηνοθέτη Νεφέλη Βλαχοπαναγιώτη
Βοηθός Σκηνογράφων Ενδυματολόγων Αλεξάνδρα Αναστασία Φτούλη
Ηχοληψία Δήμος Λιβιτσάνος
Επιμέλεια Κομμώσεων Θωμάς Γαλαζούλας
Τεχνικός συντονιστής παραγωγής Νίκος Χαραλαμπίδης
Κατασκευή Σκηνικού Μάριος Ιωάννου
Παίζουν (αλφαβητικά) Γεράσιμος Γεννατάς (Ξούθος), Eυγενία Δημητροπούλου (Ήβη),
Λένα Δροσάκη (Ζωή), Στέλιος Ιακωβίδης (Πυθία), Γωγώ Μπρέμπου (Κρέουσα), Δημήτρης
Φουρλής (Ίων)
Moυσικός Επί Σκηνής Γιώργος Χρυσικός
Εκτέλεση παραγωγής Polyplanity Productions / Γιολάντα Μαρκοπούλου, Βίκυ Στρατάκη