Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου | Onassis Channel στο YouTube
Arachnesound: ένα φεμινιστικό μουσικό πρότζεκτ, με Ελληνίδες ποιήτριες από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα μέσα από 36 μουσικές συνθέσεις, έγινε ακουστική συλλογή και ταινία animation.
«Μη σταματάτε να αγωνίζεστε γιατί η μάχη δεν έχει τελειώσει· μόλις άρχισε.»
– Μαριάννα Καρακουλάκη, 2016
Ένα μουσικό πρότζεκτ, σε ανάθεση της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, μια ακουστική συλλογή που δημιούργησε η πρωτοποριακή δημιουργός AGF, σε συνεργασία με Ελληνίδες sound artists, ερμηνεύτριες, ερευνήτριες και ποιήτριες, μια ταινία animation από τον Ανδρέα Καραουλάνη που συνοδεύει τη μουσική, ένας ύμνος στις Ελληνίδες ποιήτριες από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας. Ήχος και ενθύμηση στο Arachnesound από τις 17 Φεβρουαρίου. Πιαστείτε στον «ιστό» αυτού του μοναδικού πρότζεκτ που θα διατίθεται στο YouTube Channel του Ιδρύματος Ωνάση.
Το Arachnesound είναι μια φεμινιστική ηχητική τεχνολογία. Στηρίζει τις αρχές ενός μέλλοντος που υφαίνουν οι γυναίκες, την οικοδόμηση δικτύων, τις απόπειρες του ηχητικού κυβερνοφεμινισμού να επαναρθρώσει ιστορικές αφηγήσεις. Το Arachnesound είναι μια ακουστική συλλογή με 36 συνθέσεις γύρω από την ελληνική γλώσσα, τον ήχο και τους φεμινισμούς. Επικεντρώνεται γύρω από γυναίκες συγγραφείς, ποιήτριες και μυθολογίες, για να ερμηνεύσει τις γυναικείες ζωές και πραγματικότητες με ριζοσπαστική μουσική σύνθεση. Ηχογραφήσεις πεδίου, ηλεκτροακουστικά, ηλεκτρονικά, ψηφιακή επεξεργασία και φωνές είναι τα συστατικά αυτών των κομματιών. O διεθνής καλλιτέχνης Ανδρέας Καραουλάνης δίνει πνοή στο σπουδαίο αυτό έργο, με μία σειρά animations ειδικά φτιαγμένα για κάθε μουσική σύνθεση.
36 μουσικά κομμάτια για διάσημες και αφανείς ηρωίδες: από την Αράχνη έως την Κασσάνδρα, από τη Σαπφώ έως την Κατερίνα Γώγου, από την πρώτη φεμινίστρια Ιππαρχία έως την Κασσιανή, από την Καλλιρρόη Παρρέν έως τη Ράικα, από τη Μαρία Πολυδούρη και τη Μέλπω Αξιώτη έως την Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ και την Λένα Πλάτωνος. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η AGF: «Με εντυπωσιάζει το πώς οι άντρες κατάφεραν να ξεφορτωθούμε όλες τις γυναικείες θεότητες από το μυαλό μας. Είμαι άθεη, αλλά το βασικό μου ερώτημα είναι πώς τόσο πολλοί άνθρωποι υποτάσσονται σε πατριαρχικές, μονοθεϊστικού τύπου αντιλήψεις.»
Η έκδοση περιλαμβάνει ένα δοκίμιο της Άντζελας Δημητρακάκη, μετά από ανάθεση, στο οποίο αναφέρει: «Το Arachnesound είναι ένα δημιουργικό αντι-αρχείο αναστημένων ονομάτων, αλλά και έργων από σύγχρονες Ελληνίδες ποιήτριες ή από γυναίκες που ο λόγος τους ερμηνεύεται ποιητικά».
Η AGF συνεργάζεται με Ελληνίδες συνθέτριες, παραγωγούς και συγγραφείς, όπως τη Σαβίνα Γιαννάτου, την Άντζελα Δημητρακάκη, την Άννα Στερεοπούλου, τη δρα Μαρία Παπαδομανωλάκη, τη Μαρία Αράπογλου, τη Linda Reine Nyongo, τη Δήμητρα Ιωάννου, την Κωνσταντίνα Κορρυβάντη, την Ισμήνη Σαμανίδου, τη Νικολέτα Χατζοπούλου, τη Μαριάννα Καρακουλάκη και τη Χριστίνα Πιτούλη, για τη δημιουργία της συλλογής. Πρόκειται για την 5η ακουστική συλλογή του είδους από την AGF, μετά τις αντίστοιχες γερμανική (2010), φινλανδική (2013), ιαπωνική (2015) και ρωσική (2019). Μνήμη και ήχος.
Όπως αναφέρει ο Χρήστος Καρράς, επιμελητής μουσικού προγράμματος και Εκτελεστικός Διευθυντής της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση: «Όταν η AGF πρότεινε το πρότζεκτ του Arachnesound στη Στέγη, αυτό απήχησε μεμιάς τις δικές μας ανησυχίες, γιατί στην πορεία του χρόνου η γλώσσα υπήρξε με παρόμοιο τρόπο ένα μέσο αποκλεισμού. Όπως ακριβώς θελήσαμε, με τη δράση μας Tuned City στην Αρχαία Μεσσήνη, να ξαναδιαβάσουμε έναν αρχαίο χώρο πολιτικής εξουσίας μέσα από μια σύγχρονη ηχητική σκέψη, ήταν σαφές ότι η γλωσσική κληρονομιά της Ελλάδας, για την οποία ως κουλτούρα είμαστε πολύ περήφανοι, χρειάζεται επίσης να διαβαστεί και να ακουστεί διαφορετικά. Διότι, μέσα από τη μακρά κληρονομιά της ελληνικής γλώσσας, οι αφηγήσεις που έχουν ανακύψει μέχρι σχετικά πρόσφατα κυριαρχούνταν από ανδρικές οπτικές και υποκειμενικότητες. Έτσι, ειδικά σε μια χρονιά κατά κανόνα άκριτου εορτασμού για τους ιδρυτικούς μύθους του νεότερου ελληνικού έθνους, φαινόταν σημαντικό να υφανθεί μια ιστορία του γυναικείου λόγου. Η AGF είναι μια καλλιτέχνιδα που δουλεύει με τον ήχο. Ο τρόπος που διαμορφώνει το ηχητικό υλικό της, η ευαισθησία της για τον επιτονισμό της γλώσσας, αλλά και του ηχοτοπίου της σύγχρονης Αθήνας, συνυφαίνονται με τις λέξεις γυναικών από αέναους κύκλους γενεών, οι οποίες έγραψαν και μίλησαν ενάντια σε κάθε εμπόδιο.»
Ανακαλύψτε τη διαδικασία έρευνας και δημιουργίας του arachnesound, μέσα από ένα προσωπικό ημερολόγιο της καλλιτέχνιδας εδώ.
AGF (aka Antye Greie) σε συνεργασία με Reine Linda Nyongo, Άντζελα Δημητρακάκη, Άννα Στερεοπούλου, Κατερίνα Ηλιοπούλου, Σαβίνα Γιαννάτου, Κωνσταντίνα Κορρυβάντη, Δήμητρα Ιωάννου, Ισμήνη Σαμανίδου, Μαρία Αράπογλου, Μαρία Παπαδομανωλάκη, Νικολέτα Χατζοπούλου, Carsten Stabenow
Animation: Ανδρέας Καραουλάνης (bestbefore)
ΣΤΕΓΗ Ιδρύματος Ωνάση
Χρήστος Καρράς, Επιμελητής Μουσικού Προγράμματος
Χριστίνα Πιτούλη, Παραγωγός
Το Arachnesound θα παραμείνει διαθέσιμο στο YouTube Channel του Ιδρύματος Ωνάση χωρίς αντίτιμο ή χρονικό περιορισμό.
Τα μουσικά κομμάτια
01 Αράχνη / συμμετέχει η Ισμήνη Σαμανίδου
02 BLACKATHENA / συμμετέχει η Reine Linda Nyongo
03 Κασσάνδρα / συμμετέχει η Σαβίνα Γιαννάτου
04 Σαπφώ ≈ 600 π.Χ. / συμμετέχει η Μαρία Αράπογλου
05 Μύρτις ≈ 500 π.Χ.
06 Κόριννα ≈ 500 π.Χ.
07 Αρήτη≈ 500 π.Χ.
08 Πτολεμαΐς ≈ 330 π.Χ. / συμμετέχει η Άννα Στερεοπούλου
09 Ιππαρχία ≈ 400 π.Χ.
10 Νοσσίς ≈ 300 π.Χ.
11 Λεόντιον ≈ 300 π.Χ.
12 Ανύτη ≈ 300 π.Χ.
13 Υπατία ≈ 370-416 μ.Χ. / συμμετέχει η Νικολέτα Χατζοπούλου
14 Κασσιανή ≈ 800 μ.Χ.
15 Παμφίλη της Επιδαύρου ≈ 1ος αιώνας μ.Χ.
16 Άννα Κομνηνή 1083-1153
17 Αγανίκη Αινιάνος Μαζαράκη 1838-1892
18 Καλλιρρόη Παρρέν 1861-1940
19 Ειρήνη Κουντούρη (Ράικα) 1901-1936
20 Μαρία Πολυδούρη 1902-1930 / συμμετέχει η Μαρία Παπαδομανωλάκη
21 Μέλπω Αξιώτη 1905-1973
22 Ρίτα Μπούμη-Παπά 1906-1984
23 Δόμνα Σαμίου 1928-2012
24 ανώνυμες Βλάχες
25 Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ 1939-2020
26 Κατερίνα Γώγου 1940-1993
27 Ελένη Βαρίκα 1949
28 Λένα Πλάτωνος 1951
29 Ιωάννα Ζερβού
30 Κατερίνα Ηλιοπούλου 1967
31 Δήμητρα Ιωάννου 1967
32 Ευτυχία Παναγιώτου 1980
33 Κωνσταντίνα Κορρυβάντη 1986
34 Μαριάννα Καρακουλάκη 1989
35 Ερμαφρόδιτος
36 Κυμοπόλεια