20240511 134525

Μεγάλου ενδιαφέροντος έκθεση αφισών και κεραμικών εγκαινιάστηκε το Σάββατο,
11/5, στον εκθεσιακό χώρο του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, στους
Δελφούς. Τιτλοφορείται "Pablo Picasso: ο ιδιοφυής αγωνιστής της Τέχνης και της
δημοκρατίας μέσα από σπάνιες αφίσες και κεραμικά του" Θα διαρκέσει μέχρι τις 10
Ιουνίου και είναι αφιερωμένη στα πενήντα χρόνια από την αποκατάσταση της
δημοκρατίας στη χώρα μας. Την επιμέλεια έχει ο Τάκης Μαυρωτάς.
Στις εγκαταστάσεις του Ε.Π.Κε.Δ, στον ομφαλό της γης, παρουσιάζονται πενήντα
πέντε σπάνιες, αυθεντικές αφίσες τις οποίες φιλοτέχνησε ο Πάμπλο Πικάσο, με την
τεχνική της λιθογραφίας, της χαλκογραφίας, του λινόλεουμ και αρκετές από τις
οποίες έχει υπογράψει. Όλες οι αφίσες της έκθεσης ανήκουν στο συλλέκτη και
γνώστη του χαρακτικού έργου του Πικάσο, Werner Röthlisberger, ο οποίος έχει στην
κατοχή του διακόσιες πενήντα πρωτότυπες αφίσες του εμβληματικού εικαστικού,
μια παγκοσμίου φήμης συλλογή, η οποία έχει παρουσιαστεί με επιτυχία στην
Ελβετία και τώρα εκτίθεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Παράλληλα, εκτίθενται
είκοσι αντιπροσωπευτικά κεραμικά του Πικάσο, που είναι το ίδιο πολύτιμα στην
εκφραστική τους δύναμη, όπως το εκπληκτικό βάζο με τον αποφασισμένο
ταυρομάχο να σκοτώνει τον μανιασμένο ταύρο και τους θεατές της αρένας να
παρακολουθούν τις στιγμές ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο. Τα πιάτα και τα
κανάτια του μαρτυρούν πέραν από κάθε αμφιβολία το πάθος του για την γήινη και
ταπεινή ύλη του πηλού και την τέχνη της κεραμικής.

20240511 135301
Την έκθεση εγκαινίασε και προλόγισε ο Πρόεδρος του Ε.Π.Κεδ.Δ., Καθηγητής
Παναγιώτης Ροϊλός, ο οποίος μετέφερε τον χαιρετισμό-μήνυμα της Υπουργού
Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη.
Χαιρετισμό επίσης απέτειναν οι:
Γιάννης Μπούγας-Υφυπουργός Δικαιοσύνης
Ανδρέας Γκόφας-Δντης Ε.Π.Κεδ.Δ., Καθηγητής Παντείου
Άγγελος Ανδρουλιδάκης-Eurolife
Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ- Επίτιμο Πρόεδρο Ε.Π.Κεδ.Δ.
Τάκης Μαυρωτάς-Επιμελητής έκθεσης
Ο Πρόεδρος του Ε.Π.Κε.Δ., καθηγητής του Χάρβαρντ, Παναγιώτης Ροϊλός, αναφέρει
για τον Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) ότι είναι «μία από τις εμβληματικότερες
μορφές της νεοτερικής τέχνης που σφράγισε ανεξίτηλα όχι μόνο τα φορμαλιστικά
χαρακτηριστικά των εικαστικών τεχνών με τις οποίες ασχολήθηκε (ζωγραφική,
γλυπτική, κεραμική, χαρακτική, κολάζ) αλλά και τους τρόπους με τους οποίους
κορυφαίοι εκπρόσωποι του ευρωπαϊκού και ευρύτερα του παγκόσμιου πολιτισμού
τον εικοστού αιώνα θα προσέγγιζαν (καλλιτεχνικά και στοχαστικά) θέματα
αισθητικά, πολιτικά και κοινωνικά. Ποτέ πια μετά τον επαναστατικό, ως προς την
αισθητική του, πίνακά του που είναι γνωστός με τον σεμνότυφο (παρά με τον
αρχικό του, τον επιλεγμένο από τον ίδιο τον Πικάσο) τίτλο Les Demoiselles
d’Avignon (1907), οι Ευρωπαίοι καλλιτέχνες δεν θα αντικρίσουν τον κόσμο ξανά με
τα ίδια μάτια…».

20240511 135132

Ο επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς, επισημαίνει: «Οι αφίσες του Πικάσο
αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του χαρακτικού του έργου και η πληθωρική του
προσωπικότητα τον οδήγησε στο να μπορεί συνεχώς να δημιουργεί νέα έργα, χωρίς
να αντιγράφει τον εαυτό του και, ταυτόχρονα, με την ευρυμάθειά του να ορίζει
βαθιές τομές στην εξέλιξη της τέχνης. Οι λιθογραφικές, χαλκογραφικές και σε
λινόλεουμ αφίσες του, εκφράζουν μια δυνατή οπτική επαλήθευση της ποίησής του
για την τέχνη και τη ζωή. Οι αφίσες ήταν το μέσο για να μεταφέρει τα δικά του
μηνύματα για την ειρήνη και τη δημοκρατία, την τέχνη και τη ζωή. Αφίσες που
πάντα οπτικοποιούν μια είδηση, ένα μήνυμα, ένα γεγονός και είναι ισοδύναμης
αξίας των σχεδίων και των χαρακτικών του με την αξιοποίηση της αισθητικής του
καθαρού περιγράμματος και της ακρίβειας. Οι διαστάσεις των γραμμάτων, το
σχέδιο τους – πεζά ή κεφαλαία –με το προσωπικό καλλιτεχνικό του ύφος είναι
ευανάγνωστα, αφού άλλοτε χρησιμοποιεί μόνο κεφαλαία ευδιάκριτα γράμματα και
άλλοτε αξιοποιεί τη χειρόγραφη γραφή του σαν να πρόκειται για ένα προσωπικό
γράμμα ή μια ιδιωτική πρόσκληση. Έτσι, καταφέρνει, με τις ιδιομορφίες του
γραφικού του χαρακτήρα να επιβάλει στον αναγνώστη μια άμεση προσωπική
μετάδοση του μηνύματός του στον θεατή[…]

20240511 133948 1
Οι αφίσες και τα κεραμικά του Πικάσο μαρτυρούν την καλλιτεχνική του
διαδρομή και αντανακλούν την αξία της ζωγραφικής του. Ο μινώταυρος, οι
κένταυροι και οι φαύνοι στοιχειώνουν το έργο του. Πρόκειται για μορφές που, μέσα
από την οπτική των μεταμορφώσεων, αποπνέουν τη χαρά της ζωής και το
μεσογειακό φως, με πλαστικότητα και όγκο. Η απέριττη γνώριμη γραμμή της τέχνης
του συμπορεύεται με την αυθεντική απλότητα της γραμμής της αρχαίας ελληνικής
τέχνης.
Ο Πικάσο, άλλοτε ως αρλεκίνος και άλλοτε ως ταυρομάχος, πολέμησε τη βία και
τον σκοταδισμό, υπηρετώντας με την τέχνη του την ελευθερία και τα ανθρώπινα
ιδεώδη. Πρωτοπόρος των μεγάλων αισθητικών ανατροπών του 20ού αιώνα,
προσέγγισε με διεισδυτικότητα τους μύθους και την ιστορία, τα όρια του ανθρώπου
και του κόσμου».
Η έκθεση αποτελεί συνέχεια του εικαστικού προγράμματος του Ε.Π.Κε.Δ.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τις σημαντικές εκθέσεις των Takis, Chryssa, Φασιανού,
Τσόκλη καθώς και τις θεματικές Κίονες και Πεσσοί, Η Κληρονομιά του Απόλλωνα,
Πηλός και Πλαστική δημιουργία, που είχε επιμεληθεί ο θεωρητικός και κριτικός
τέχνης Τάκης Μαυρωτάς. Συνοδεύεται από πολυσέλιδο κατάλογο με όλα τα
εκτιθέμενα έργα και θεωρητικά κείμενα των Παναγιώτη Ροϊλού και Τάκη Μαυρωτά,
που προσεγγίζουν την τεράστια προσφορά του στην χαρακτική και την κεραμική.
Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν προγραμματισμένες ξεναγήσεις καθ’ όλη τη
διάρκεια της έκθεσης η οποία υποστηρίζεται με QR CODE σήμανση γι’ αυτό το λόγο
θα είναι απαραίτητη η χρήση ακουστικών.

Επιμέλεια Κειμένου: Παναγιώτης Μακρίδης