Giorgos Kagialikos

Με μια σταθερή πορεία αρκετών χρόνων, με έξι προσωπικούς δίσκους και σημαντικές συνεργασίες, o συνθέτης Γιώργος Καγιαλίκος συνεχίζει να δημιουργεί, με κύριο χαρακτηριστικό τη σοβαρότητα, το ήθος του και μια υψηλή αισθητική!

Με το τελευταίο album του «Μισοφέγγαρο κυδώνι» , σε ποίηση Δημήτρη Λέντζου που κυκλοφόρησε πρόσφατα, απευθύνεται στο παιδί που κρύβουμε όλοι μέσα μας, παντρεύοντας τη δημοτική μας παράδοση με τη λόγια μουσική.

«Μισοφέγγαρο κυδώνι» η πρόσφατη δισκογραφική σου δουλειά... Ένα album με έντονα τα στοιχεία του παραμυθιού. Μίλησέ μας γι’ αυτό ...
Ο Δημήτρης Λέντζος, ο οποίος έχει γράψει τους στίχους, εκτός από ποιητής είναι και συγγραφέας μυθιστορημάτων, διηγημάτων και θεατρικών έργων. Τα πρώτα του παραμύθια τα άκουσε στο χωριό Μηλιές της Ηλείας, στο οποίο και μεγάλωσε.
Έχοντας λοιπόν ζήσει στο τοπίο της ελληνικής υπαίθρου, έγραψε αυτά τα μικρά έμμετρα παραμύθια, με πρωταγωνιστές τα πουλιά, τα δέντρα και τα στοιχεία της φύσης, τα οποία πλέκουν ιστορίες με ανθρώπινες φιγούρες.
Μελοποιήθηκαν και ενορχηστρώθηκαν έχοντας κατά νου, πως αυτές οι ιστορίες είναι άχρονες και πως ο ήχος τους δεν πρέπει να έχει σημερινά χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Το εξώφυλλο του δίσκου έρχεται να ολοκληρώσει αισθητικά αυτόν το δίσκο και είναι έργο του ποιητή και εικαστικού Γιάννη Ευθυμιάδη.

Πώς αποφάσισες να παντρέψεις όργανα μουσικής δωματίου με το κλαρίνο; Οι στίχοι του Δημήτρη Λέντζου που παραπέμπουν στη λαική μας παράδοση σε οδήγησαν σε αυτό;
Σαφώς και εκεί οδηγήθηκα από τους στίχους του ποιητή. Το ίδιο συνέβη και στην προηγούμενη δισκογραφική μου δουλειά, με τίτλο «Αιώνια Μέθη», πάλι σε στίχους του, όπου εκεί το ύφος των στίχων οδηγούσαν ξεκάθαρα στα μονοπάτια του λαϊκού μας τραγουδιού και στο μπουζούκι ως βασικό ηχόχρωμα.

Θεωρείς πως αυτό  ήταν μια πρόκληση για σένα, ένα προσωπικό στοίχημα που έπρεπε να κερδίσεις;
Κάθε φορά προσπαθώ να κάνω κάτι, το οποίο να διαφέρει από τις προηγούμενες δουλειές μου. Κοιτάζοντας ίσως το ίδιο πράγμα από διαφορετική όμως οπτική γωνία. Έχοντας κάνει το «Και εσείς καλύτερα», ένα δίσκο για παιδιά σε δικούς μου στίχους το 2015, ήταν πλέον πρόκληση να κάνω ένα δίσκο με παραμύθια, που μιλάνε κυρίως για τον έρωτα και τον θάνατο και που απευθύνονται και σε ενήλικες.

Στο «Δεντράκι μου χωρίς κλαριά» υπάρχει σαφής αναφορά στο προσφυγικό ζήτημα, θα έλεγα μέσα από μια παιδική αμεσότητα. Πώς προσέγγισες τους συγκεκριμένους στίχους;
Κατανοώντας εξ αρχής τη διάθεση του ποιητή να μιλήσει για αυτό το σοβαρό θέμα, χωρίς να πολιτικολογήσει, εύκολα παρουσιάζοντάς το ως σημερινό.
Οι καταναγκαστικές μετακινήσεις των λαών είναι ένα διαχρονικό ζήτημα και πάντα κρύβουν θλιβερές ανθρώπινες ιστορίες. Ο Λέντζος καταφέρνει όμως να το δει από μια διάσταση, που και πολιτική θέση να πάρει, αλλά και να παντρέψει τη θλίψη με την ελπίδα. Για να υπογραμμίσω αυτή ακριβώς την ελπίδα ήθελα να υπάρχουν στην ορχήστρα και παιδικές φωνές.
Συμμετέχει λοιπόν σε αυτό το τραγούδι η παιδική χορωδία του Ωδείου «Μυθωδία» της Μαρουλίας Κοντού.

 

"Οι καταναγκαστικές μετακινήσεις των λαών είναι ένα διαχρονικό ζήτημα και πάντα κρύβουν θλιβερές ανθρώπινες ιστορίες"!

 

Η επιλογή του Γιώργου Φλωράκη και της Ιφιγένειας Κορολόγου να ερμηνεύσουν τα τραγούδια του album με ποιό κριτήριο έγιναν;
Ήθελα να μοιραστούν τα τραγούδια σε δύο νέες φωνές, μια ανδρική και μια γυναικεία, με χαρακτηριστικά που να μπορούν να υποστηρίξουν αυτό το ύφος, το οποίο είναι μακριά από αυτό που επικρατεί ως άποψη σήμερα δισκογραφικά και ραδιοφωνικά. Κάτι τέτοιο φυσικά προϋποθέτει ανάλογη διάθεση και από την πλευρά των ερμηνευτών. Θεωρώ πως το τελικό αποτέλεσμα ήταν το ιδανικό, καθώς οι φωνές και των δύο έχουν την ποιότητα, τη ζεστασιά και την κατάλληλη χροιά για τα συγκεκριμένα τραγούδια.

Δηλαδή, κατά τη γνώμη σου, επικρατεί ως άποψη δισκογραφικά και ραδιοφωνικά ένα συγκεκριμένο ύφος που βάζει κάποια τραγούδια διαφοτετικού εληνεκούς σε άλλη μοίρα;
Ένα ύφος μακριά από την έννοια του κύκλου τραγουδιών, πόσο μάλλον με λέξεις και εικόνες σαν αυτές στο «Μισοφέγγαρο κυδώνι».
Ένα στενό κατά τη γνώμη μου καλλιτεχνικά ύφος, τόσο μελωδικά, όσο στιχουργικά και ενορχηστρωτικά, που προσπαθεί να εναρμονιστεί με την αισθητική που προτείνουν εμμονικά κάποια ραδιόφωνα. Ευτυχώς, υπάρχουν ακόμη πολλοί δημιουργοί και ερμηνευτές που αντιστέκονται και εκφράζονται, χωρίς πίσω σκέψεις.

Misofeggaro Kydoni cdcover

Έχεις συνεργαστεί με ξεχωριστούς και σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως η κα Μαρία Φαραντούρη, η κα Γιοβάννα, η Έλλη Πασπαλά κ.ά. Τι σου άφησε η συνεργασία μαζί τους; Πώς αντιμετώπισαν ένα νέο δημιουργό;
Συνεργάστηκα άψογα με όλες αυτές τις σπουδαίες προσωπικότητες.
Τους έκανα συγκεκριμένες προτάσεις, σε τραγούδια που γράφτηκαν για τις φωνές τους και πάντα είχα το άγχος να είμαι προετοιμασμένος στις πρόβες και στις ηχογραφήσεις, μην αφήνοντας τίποτα στην τύχη.
Θαύμασα τον επαγγελματισμό, την ετοιμότητά τους και την γενναιοδωρία τους να χαρίσουν τη φωνή τους σε ένα νέο συνθέτη.
Οι άνθρωποι αυτής της ποιότητας, που αποτελούν κομμάτι της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, χαίρονται να ξεχωρίζουν και να προτείνουν νέους ανθρώπους και αυτό το ένιωσα σε όλες τις περιπτώσεις.

Είχες πει κάποια στιγμή ότι αν άκουγες τη λογική δεν θα εγκατέλειπες τη ζωγραφική, με την οποία έκανες τα πρώτα καλλιτεχνικά σου βήματα, αλλά άκουσες την καρδιά και ασχολήθηκες τελικά με τη μουσική ... Παραμένει η αδυναμία σου για εκείνη, ή η μουσική τα έχει κερδίσει όλα;
Είχα ασχοληθεί για αρκετά χρόνια με τη ζωγραφική και το σκίτσο.
Ήδη από την εφηβική μου ηλικία δημοσίευα δουλειές μου σε περιοδικά και όλα έδειχναν πως είχα κατασταλάξει από νωρίς επαγγελματικά.
Στο μυαλό μου ήταν πάντα η Σχολή Καλών Τεχνών και όχι το Ωδείο.
Κάποια στιγμή όμως ένιωσα πως η μουσική με συγκινεί και με ενδιαφέρει περισσότερο. Έπρεπε όμως να περάσει αρκετός καιρός για να το συνειδητοποιήσω και να πάρω τη δύσκολη απόφαση να ακολουθήσω τον δρόμο της καρδιάς.

 

"Ήταν δύσκολη απόφαση να ακολουθήσω τον δρόμο της καρδιάς, δηλαδή της μουσικής!"

 

Υπάρχουν στο συρτάρι σου κάποιες έτοιμες μελωδίες που περιμένουν στίχους, ή περιμένεις πρώτα τους στίχους για να τους μελοποιήσεις;
Σχεδόν πάντα γράφω τη μουσική πάνω σε στίχους. Μελωδίες φυσικά υπάρχουν, αλλά τις περισσότερες φορές αποτελούν ιδέες ορχηστρικής μουσικής.

Kagialikos

Αν και πιστεύω ότι είναι πολύ νωρίς για αυτή την ερώτηση, καθώς το «Μισοφέγγαρο κυδώνι» κυκλοφόρησε πρόσφατα, έχεις αρχίσει να σκέφτεσαι το επόμενο δισκογραφικό σου βήμα;
Κι όμως είμαι ήδη στο στούντιο για την ηχογράφηση της νέας δισκογραφικής μου δουλειάς, σε στίχους του Ηλία Μάστορη, που θα κυκλοφορήσει μέσα στη χρονιά.

Κλείνοτας την κουβέντα μας, ετοιμάζεις κάποιες εμφανίσεις για το επόμενο χρονικό διάστημα και με ποιούς;
Την πρώτη Μαρτίου, μαζί με την Ευτυχία Μητρίτσα, την Ιφιγένεια Κορολόγου, τον Γιώργο Φλωράκη και την Άντζελα Βασιλακοπούλου στο μαντολίνο, θα παρουσιάσουμε στη "Ρότα" τους δύο δίσκους που γράψαμε με τον Δημήτρη Λέντζο τη χρονιά που μας πέρασε, ενώ στις 17 Μαρτίου θα ταξιδέψουμε στην Πάρο για να παρουσιάσουμε το «Μισοφέγγαρο κυδώνι», με την συμμετοχή της παιδικής χορωδίας του Ωδείου Μυθωδία.

 

primi sui motori con e-max