afisa germaniki web

Σάββατο, 9 Δεκεµβρίου 2017, ώρα 20.30

Χώρος Τέχνης και Πολιτισµού Άρτεµις(Πυθαγόρα 8, Άλιµος)

 

Η συναυλία παρουσιάζει αρχικά δύο χαρακτηριστικούς συνθέτες που γεννήθηκαν και έζησαν σχεδόν σύγχρονα µε τον Μπετόβεν, έγραψαν µουσική που θυµίζει έντονα το ύφος του µεγάλου συνθέτη, επισκιάστηκαν όµως από τη λάµψη του και παρέµειναν, άδικα, στην αφάνεια. Ο ένας είναι ο Ιταλός Gaspare Spontini, που έζησε το µεγαλύτερο µέρος της ζωής του και έδρασε στο Παρίσι και στο Βερολίνο, υπό την επίδραση της µουσικής παράδοσης της Κεντρικής και ∆υτικής Ευρώπης. Γνωστός είναι σήµερα περισσότερο για µερικές όπερές του, που έχουν διασωθεί. Η όπερα «Η Εστιάδα», (LaVestale), η εισαγωγή της οποίας περιλαµβάνεται στο πρόγραµµα, γράφτηκε το 1807, σχεδόν ταυτόχρο να µε την πρώτη εκδοχή της µοναδικής όπερας του Μπετόβεν «Λεωνόρα» (ή «Φιντέλιο»).

Ο Louis Spohr(1784-1859) έδρασε κατ’ εξοχήν στη Γερµανία και, εκτός από συνθέτης, υπήρξε και εξαιρετικός βιρτουόζος του βιολιού. Έχει γράψει, εκτός από συµφωνίες, πολλά κοντσέρτα για βιολί και τέσσερα για κλαρινέτο, που είναι από τα πιο δηµοφιλή για το όργανο αυτό από τον 19ο αιώνα. Στη συναυλία θα ακουστεί το κοντσέρτο αρ. 1,σε ντο ελάσσονα, έργο 26. Σολίστ είναι ο εξαίρετος κλαρινετίστας Μερκούριος Καραλής.

Το δεύτερο µέρος της συναυλίας περιλαµβάνει έργα Ελλήνων συνθετών του ύστερου 19ου αιώνα που επηρεάστηκαν από τη ροµαντική γερµανική αισθητική. Ο ∆ηµήτριος Λιάλιος (1869-1940), γεννήθηκε στην Πάτρα το 1869 και σπούδασε µουσική στο Μόναχο της Βαυαρίας, ως µαθητής ενός από τους σηµαντικότερους θεωρητικούς του 19ου αιώνα, του LudwigThuille, που ήταν και προσωπικός φίλος του RichardStrauss. Συνέθεσε έργα σε όλα τα είδη της έντεχνης µουσικής και υπηρέτησε για πολλά χρόνια ως Πρόξενος της Ελλάδας στο Μόναχο. Το έργο του απηχεί το ύφος και τις τεχνικές του ύστερου 19ου αιώνα στη Γερµανία, τις οποίες, στην «Ανατολική Εισαγωγή» προσπαθεί να συνδυάσει µε τα παραδοσιακά ακούσµατα της ιδιαίτερης πατρίδας του.

Ο ∆ιονύσιος Ροδοθεάτος (1849-1892), από την Ιθάκη, είναι ο µοναδικός Επτανήσιος συνθέτης που επηρεάστηκε, εκτός από την Ιταλική, και από τη Γερµανική αισθητική και κυρίως τον Βάγκνερ, και ο µοναδικός του 19ου αιώνα που έγραψε µουσική στο είδος του «συµφωνικού ποιήµατος», δηλαδή στην κατηγορία της «προγραµµατικής µουσικής». Το συµφωνικό ποίηµα Lo Cid ακούστηκε στην πρώτη συναυλία της Φιλαρµόνιας, τον Νοέµβριο του 2016 και τη φορά αυτή θα ακουστεί και το δεύτερο, η «Αθαλία».